De Golf Cabriolet

In 1976 startte Volkswagen met het ontwerpen van de opvolger van de Kever Cabriolet. Dit moest een Golf worden. Al snel was er een prototype klaar. Dit was nog een Golf Cabriolet zonder rolbeugel. In 1979 was het model productie klaar en werd gestart met de productie.

Volkswagen heeft verschillende uitvoeringen en generaties op basis van de Golf Cabriolet gemaakt. Vanaf maart 1979 werd het eerste model op basis van de Golf 1 geproduceerd. Deze werd gevolgd door modellen op basis van de Golf 3 en Golf 6.

Tot augustus 1993 werden er 389.000 Golf 1 Cabrioletten geproduceerd. Vanaf september 1993 tot april 1998 werd de opvolger op basis van de Golf 3 171.000 keer geproduceerd. Vanaf april 1998 tot juni 2002 werd er op basis van de Golf 3 Cabriolet de Golf 4 Cabriolet geproduceerd.

Karmann vervaardigde alle generaties Golf Cabriolet in Osnabrück. Karmann was ook betrokken was bij de ontwikkeling van de open Golf en produceerde tot januari 1980 het vorige model de Kever Cabrio. In de fabriek in Puebla in Mexico produceerde Volkswagen de México. Dit waren typen uit de Golf 3- en Golf 4 Cabrioletseries.

De opvolger en zijn voorganger.

De Karmann-fabriek is in 1901 opgericht door Wilhelm Karmann. De Karmann-fabriek bouwde in opdracht verschillende autofabrikanten diverse typen auto's. Maar ze is met name bekend van de bouw van de Volkswagen Karmann Ghia en de campers op basis van de Volkswagenbus.

In 2009 ging de Karmann-fabriek failliet. Op 23 juni 2009 rolde om 13.15 uur de laatste auto van de band. Dit was een zwarte Mercedes Benz CLK-cabriolet. Op 20 november 2009 heeft Volkswagen de fabriek overgenomen en werd het een Volkswagenfabriek. Hiermee was de productie van de VW-modellen vanaf 2011 weer gegarandeerd.

In juni 2011 bracht Volkswagen een nieuwe Golf Cabriolet, gebaseerd op de Golf 6, op de markt. De Golf 6 Cabriolet werd in maart 2011 op de Autosalon van Genève gepresenteerd. Tegenwoordig worden er in de fabriek in Osnabrück diverse typen auto's uit de Volkswagenfamilie gebouwd. Maar men perst in Osnabrück ook de motorkappen voor de Bentleymodellen. 

Volkswagenfabriek in Osnabrück

Vanaf het voorjaar van 1979 tot het stopzetten van de productie medio 2002 was de Golf Cabriolet niet alleen één van de populairste open voertuigen op de Nederlandse markt maar ook op de Duitse en Oostenrijkse markt. In Nederland is de Golf Cabriolet nog steeds de door de RDW meest geregistreerde cabriolet. Er staan nog steeds circa 17.000 Golf Cabrioletten in het RDW-kentekenregister.

Het eerste prototype, vervaardigd door Wilhelm Karmann GmbH in december 1976, had geen rolbeugel. In de jaren zeventig begon in de VS echter een discussie over voertuigveiligheid. Het besturen van een cabriolet werd als uiterst ‘onveilig’ gezien. Dit omdat de voertuigen weinig weerstand of bescherming boden bij zijdelingse botsingen en bij kantelongevallen. Om deze reden introduceerde VW de rolbeugel op de open Golf. De Golf Cabriolet was het eerste open voertuig met een vaste rolbeugel.

 

Eerste prototype ontworpen door Karmann zonder rolbeugel

De nieuwe auto werd aanvankelijk niet goed ontvangen door de klanten. Zij waren de Kevers gewend. De Golf Cabriolet met de nieuwe rolbeugel werd denigrerend een ‘aardbeienmandje’ (Erdbeerkorb) genoemd. Vooral als de Golf Cabriolet in de rode lak was uitgevoerd. Later werd deze denigrerende benaming de geuzen- en koosnaam voor de Golf Cabriolet.

Waar men kritisch over was bij de nieuwe Golf Cabriolet was het beperkte zicht tijdens het open rijden. Het zicht werd namelijk beperkt door de achterzijruiten en de rolbeugel. Zowel de ruiten als de rolbeugel konden namelijk niet volledig ingetrokken worden.

Het voordeel van de vaste rolbeugel was weer dat het bovenste bevestigingspunt van de veiligheidsgordels op de voorzittingen hoog gemonteerd konden worden. Op de achterbank waren alleen heupgordels mogelijk. De veiligheidsgordels en de rolbeugel vergroten de veiligheid bij ongevallen waarbij de auto over de kop gaat. Hat was echter wel een verbetering van de torsiestijfheid van de carrosserie.

VW Golf Cabriolet GL (1980)

VW Golf Cabriolet GL (1983) met herkenbare rolbeugel.

Naar het voorbeeld van de Golf Cabriolet installeerden veel andere autofabrikanten op hun cabrioletten ook vaste rolbeugels. Enkele voorbeelden zijn bijvoorbeeld de Ford Escort Cabriolet (1983), de Peugeot 205 Cabriolet (1986) en de Opel Kadett Cabriolet (1987).

De Golf 3 (1993-1998) en de Golf 4 (1998-2002) waren nog steeds voorzien van een vaste rolbeugel. Rolbeugels worden tegenwoordig echter nog zelden gebruikt in cabrioletten. De moderne cabriolet is voorzien van een automatisch openende rolbeugel en de A-stijlen zijn veel steviger uitgevoerd. Beiden dienen als kantelbeveiliging. De Golf Cabriolet op basis van de Golf 6, die vanaf maart 2011 werd gebouwd, heeft dan ook geen vaste rolbeugel meer.

Golf 3 Cabriolet

Golf 4 Cabriolet

Golf 6 Cabriolet

Volkswagen was in die tijd ook al druk bezig met veiligheid voor de medeweggebruikers. Zo hebben zij bij de Golf 1 Cabriolet het verplicht om het meegeleverde dekzeil voor het open dak te gebruiken als het dak open is. Dit vooral om voorbijgangers te beschermen tegen de blootliggende en scherpe metalen verbindingen en de sluithaken bij een ongeval. Bij het eerste model was tot augustus 1981 de geopende kap namelijk erg hoog. Bij slingeren op slechte wegen door de bestuurder bestond er het gevaar dat de vergrendeling van het open dak los zou schieten. Vervolgens zou de wind dan het ontgrendelde dak naar boven blazen. Door het gebruik van het dekzeil werd dat voorkomen.

Bij de volgende generaties (Golf 3 en 4) is het geopende dak aanzienlijk lager gepositioneerd. Dit gaf een veel beter zicht naar achteren. Het dekzeil is dan ook niet noodzakelijk maar werd bij de Golf Cabrio 3/4 wel meegeleverd. Met het dekzeil werd voorkomen dat het geopende dak vuil wordt.

De eerste en laatste versie van de Golf Cabriolet

Overzicht diverse typen Golf Cabriolet. Klik op de betreffende tegel.