Type 6

Nadat Volkswagen AG eind 2009 grote delen van het failliete bedrijf Karmann had overgenomen, startte VW maart 2011 de nieuw opgerichte Volkswagen Osnabrück GmbH.

De productie van de Golf 6 Cabriolet werd in november 2012 in de voormalige Karmannfabriek gestart. De Golf 6 Cabriolet was verkrijgbaar met benzinemotoren van 77 tot 195 kW en dieselmotoren van 77 tot 110 kW. Medio 2012 kwam daar de GTI-variant bij en in het voorjaar van 2013 een R-variant met 195 kW.

Eind februari 2016 maakte VW bekend dat de Golf Cabriolet niet meer leverbaar zou zijn. De vrijgekomen capaciteit in Osnabrück werd gebruikt voor de geleidelijke uitloop van de productie van de VW Tiguan I.

Als afscheid van de Golf 6 Cabriolet bracht VW een op de GTI gebaseerde versie Last Edition uit. Deze Last Edition was beperkt tot 200 exemplaren en voorzien van een genummerde badge. De Last Edition was verkrijgbaar vanaf € 46.500.

 

Golf 6 Cabriolet

Golf 6 GTI Cabriolet

Veiligheid

De Golf 6 Cabriolet behaalde vijf sterren in de Euro NCAP-crashtest.

Bij een kanteltest van de ADAC1 bleek echter de A-stijl ernstig te vervormen. De veiligheid van de voorste inzittenden werd dan ook door de ADAC als ‘slecht’ beoordeeld. De ADAC gaf echter wel aan dat er een ‘zeer goede’ overlevingsruimte voor de achter passagiers aanwezig was. Hierbij was er een ‘bevredigende’ belasting van het hoofd.

 1 De ADAC is de zusterorganisatie van de ANWB in Duitsland.

Technische specificaties

1. Ottomotoren (benzine)

2. Dieselmotoren

Er waren een aantal speciale modellen. Klik voor meer informatie op de betreffende tegel.