Type 1

De eerste Golf Cabriolet was vanaf maart 1979 beschikbaar met twee motoren:

De productie van de Golf 1 Cabriolet werd op 14 februari 1979 gestart. Vervolgens werd de productie van de Kever Cabriolet begin 1980 gestopt. De Golf 1 Cabriolet werd bij Wilhelm Karmann GmbH in Osnabrück geproduceerd.

De Golf 1 Cabriolet werd al snel een bestseller. Nadat in de jaren ’80 de verkoopcijfers van cabrio’s gestaag stegen en de Golf 1 Cabriolet ook in tal van televisieseries verscheen (De Schwarzwaldklieniek, Remington Steele en Stranger Things), verwierf het voertuig een zekere cultstatus. Het is inmiddels een gewilde klassieker geworden.

De witte Cabrio uit de Swarzwaldklinik

Vergeleken met de normale Golf 1 is het gewicht van de Cabriolet met 90 kg toegenomen. Vergeleken met de Golf 1 GTI is de GLi Cabriolet in totaal 140 kg zwaarder. Naast de GTI-motor (110 pk, K-Jetronic) heeft de GLi Cabriolet ook een sportiever chassis met stevigere schokdempers, iets bredere banden en iets bredere spatborduitsparingen.

Golf 1 Cabriolet

Vergeleken met de Kever Cabriolet werd de doorbuiging van de carrosserie met 10% en de torsie met 40% verminderd. Het cabrio dak bestaat uit vijf lagen. Onder de buitenste dakbedekking bevindt zich een laag brandnetelmateriaal. Vervolgens volgt er een 20 mm dikke opvulling van rubberhaar, daaronder weer brandnetelmateriaal. Ten slotte volgt de kunststof hemelbekleding.

De luchtweerstandscoëfficiënt is met het dak gesloten 0,48 en 0,53 met het dak open en met gesloten ramen. Tenslotte is de luchtweerstandscoëfficiënt 0,55 met het dak open en de ruiten maximaal geopend.

De eerste uitvoering van de Golf 1 Cabriolet had nog het interieur uit de eerste versie van de Golf. Dat was inclusief het beroemde dashboard met de bekende ronde tellers. In september 1980 ging het modeljaar 1981 in productie. De gehele Golflijn kreeg toen een update. Bij dichte Golf was dat makkelijk te herkennen aan en andere dashboard, de bredere achterlichten en betere stoelen. Voor de Cabriolet betekende de 1981 upgrade dat hij het andere dashboard kreeg en de beter stoelen. De bredere achterlichten bleven achterwege omdat deze niet op de achterzijde paste in verband met het achterklepje.

 

Het dasboard uit de 1e serie cabrioletten en dat na de upgrade.

De productie van de eerste Golf 1 Cabriolet ging door nadat de dichte Golf 1 in augustus 1983 werd vervangen door de Golf 2. De Cabriolet kreeg toen wel de aandrijflijn van de Golf 2.

Met de facelift die Volkwagen in mei 1987 omschreef als een “allround spoilervervanger” werd het uiterlijk aangepast aan de smaak van die tijd. De nieuwe, uit één stuk bestaande grille werd grover geribbeld. De auto kreeg een bredere, stevigere vorm dankzij grotere plastic bumpers met aangehechte wielkast- en dorpelverbredingen.

In Duitsland werd deze face lift een beetje denigrerend de Karmann Verbau (Karmannombouw) genoemd. Eigenlijk een hele rare benaming omdat alle Golf Cabrioletten bij Karmann gebouwd werden.

De facelift uit 1987 (Karmann Verbau)

Zoals al aangegeven bleef de Golf 1 Cabriolet in productie terwijl de Golf 2 al op de markt was. De motoren van de actuele Golf 1 Cabriolet kwamen dan ook over het algemeen overeen met de benzinemotoren uit de Golf 2.

Vanaf 1992 was de Golf 1 Cabriolet leverbaar met een optionele bestuurdersairbag en was daarmee de eerste Volkswagen met een airbag. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht is het model nooit verkrijgbaar geweest met een antiblokkeerremsysteem (ABS).

Vanaf september 1992 werd de auto alleen nog aangeboden met de 1,8 liter motor met een vermogen van 72 kW (98 pk). Deze motor was voorzien van een geregelde katalysator, hiermee werd voldaan aan de Euro 1-emissienorm. Deze laatste serie werd de Golf Cabriolet Quartett gedoopt.

Technische specificaties

Er zijn talloze speciale modellen en uitvoeringen van de Golf 1 Cabriolet op de markt gebracht. Klik voor meer informatie op de betreffende tegel.